close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סיפור הגבורה וההיסטוריה של "נהריים בגשר" (גשר הישנה)

מערכת שורשיח אייר, תשפד26/05/2024

"נהריים בגשר" (גשר הישנה) הוא יותר מאתר היסטורי. הוא אנדרטה חיה לדורות של חלוצים ולוחמים, שבנחישותם ובמסירותם הניחו את היסודות לחברה הישראלית

תגיות:
נהריים בגשר
צילום: נהריים בגשר
כשמבקרים באתר "נהריים בגשר" (גשר הישנה), לא ניתן שלא להתרשם מההיסטוריה העשירה והסיפורים המרתקים הטמונים בכל פינה. המקום הזה, השוכן לחופי הירדן בעמק בית שאן, הוא מצבת זיכרון חיה לחזון, לנחישות ולגבורה של דורות של חלוצים ולוחמים, שהפכו את האזור הפראי והמרוחק הזה לביתם.

ראשיתו של חזון
הסיפור של "נהריים בגשר" (גשר הישנה) מתחיל בשנות ה-20 של המאה הקודמת, הרבה לפני הקמת המדינה. קבוצות של צעירים אידיאליסטים, חדורי אמונה בחזון הציוני, הגיעו לגדות הירדן, גבולה המזרחי של הארץ, והחליטו להקים כאן את ביתם. הם ראו במקום הקשה
נהריים בגשר
צילום: נהריים בגשר
והמבודד הזה הזדמנות ליצור חיים חדשים, חיי שיתוף ועבודת אדמה. כך נולד הרעיון להקים את קיבוץ גשר.

על אף התנאים הסביבתיים המאתגרים, החום הכבד והמחסור במשאבים, רוח החלוצים לא נשברה. הם האמינו שבכוח הרצון והעבודה הקשה יוכלו להפוך את השממה לגן פורח. הקיבוץ, שהיווה מופת להתיישבות העובדת, הוכיח שהחזון הציוני אינו חלום באספמיה, אלא מציאות שניתן להגשים.

מבחן האש של מלחמת העצמאות
אולם, האתגר האמיתי של הקיבוץ הגיע לאחר הקמתו, עם פרוץ מלחמת העצמאות. בשל מיקומו האסטרטגי על גדות הירדן ושלושת הגשרים המהווים נקודת הכניסה הגדולה אל לב הארץ, מצא עצמו קיבוץ גשר הקטן עומד מול איום הפלישה של צבאות עיראק וירדן, שביקשו לפרוץ דרכו אל לב הארץ. חברי הקיבוץ, שעד לא מכבר עסקו בחריש ובזריעה, נאלצו לאחוז בנשק ולהגן על ביתם מול אויב גדול ומצויד לאין ערוך.

למרות הפערים העצומים בכוחות, לוחמי גשר לא נרתעו. הם ידעו שהם מהווים את חזית ההגנה מפני פלישה שעלולה לשנות את פני המערכה. בקרבות עיקשים, שנמשכו ימים ולילות, הצליחו מגיני הקיבוץ לבלום את ההתקפות הירדניות והעיראקיות ולמנוע מהאויב לצלוח את הירדן. הקרב על גשר נחשב לאחד הקרבות המכריעים במלחמת העצמאות, שהוכיח שוב את כוחם של נחישות, אומץ ואמונה בצדקת הדרך.

המחיר ששילמו תושבי גשר היה כבד. שישה חברים נפלו בקרב, פצועים רבים והרס רב. לאחר המלחמה, הוחלט להקים את הקיבוץ מחדש בנקודה סמוכה אך גבוהה יותר. אולם, האתר המקורי, שזכה לכינוי "גשר הישנה", נותר עד לשריד מרגש ומשמעותי לאותם ימים מכריעים.

גשר הישנה - לגעת בהיסטוריה
כיום, ביקור בחצר גשר הישנה הוא כמו מסע בזמן. המבנה האותנטי של חדר האוכל, העומד כאן מאז שנות ה-20, משמש כמעין מוזיאון חי לחיי הקיבוץ בראשית דרכו. בין כתליו מוקרן סרט מרגש, המגולל את סיפורם של החלוצים מההתחלה ועד ימי מלחמת העצמאות. צפייה בו מעניקה הצצה אל עולמם הפנימי של האנשים שחיו כאן, על חלומותיהם, מאבקיהם ואמונתם העזה.

חוויה מטלטלת לא פחות מחכה למבקרים בבונקר התת-קרקעי של הקיבוץ. כאן, במקום בו מוצגת תצוגה המשחזרת את החיים במהלך הקרבות. דרכה ניתן לחוש, ולו במעט, את האימה, את הלחץ ואת העוז של מי שהיו מוכנים להקריב הכל כדי להגן על ביתם.

הסיפור האנושי שמאחורי האתר
ב"נהריים בגשר" (גשר הישנה), ההיסטוריה אינה רק עובדות יבשות בספרים. היא סיפור חי ונושם של אנשים אמיתיים, על בשר ודם, שהאמינו בחזון והיו מוכנים לשלם את המחיר. כשמבקרים כאן, קשה שלא להתפעל מעוצמת רוחם. זו הרוח שהפיחה חיים באדמה הזו, ושבזכותה אנו יכולים לחיות כאן היום בבטחה.

במובן הזה, "נהריים בגשר" (גשר הישנה) הוא יותר מאתר היסטורי. הוא אנדרטה חיה לדורות של חלוצים ולוחמים, שבנחישותם ובמסירותם הניחו את היסודות לחברה הישראלית. זהו מקום שמזכיר לנו מאין באנו, ומהי המורשת שאנו נושאים על כתפינו. ביקור בו הוא הזדמנות לגעת בערכי היסוד שלנו - אהבת הארץ, אחריות הדדית ונכונות לשרת מטרה גדולה מאיתנו.

לסיכום, ביקור ב"נהריים בגשר" (גשר הישנה) הוא חוויה עוצמתית ובלתי נשכחת. זהו מפגש בלתי אמצעי עם העבר, שמאיר באור חדש את ההווה. הסיפורים על החזון, הגבורה והנחישות של מייסדי המקום מהדהדים בנו עוד זמן רב לאחר שאנו עוזבים. הם מעוררים בנו הערכה עמוקה לדורות הקודמים, ומעניקים לנו השראה להמשיך בדרכם. כי כשאנו מבינים מאין באנו, קל לנו יותר לדעת לאן פנינו מועדות.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה